Oksanen: Wallströms uttalande skadar svensk säkerhet

Utrikesminister Margot Wallström (S) gjorde en häpnadsväckande attack på Sveriges närmaste allierade och dess trovärdighet i talarstolen i riksdagen.

Arkivbild på Margot Wallström från ett utrikesministermöte i Bryssel. Foto Wiktor Nummelin / TT

Trots att hon bara kort tid innan i utrikespolitiska deklarationen pratat sig varm för samarbete och uttryckt förväntan om att Sverige får hjälp om ofreden kommer så valde utrikesministern att undergräva tilliten till Nato i debatten med Kerstin Lundgren (C).

Läs mer: UD motarbetade försvarsberedningens formulering

”Dessutom kan man fråga sig hur det står till i Nato, vi vet vem som är commander in chief i det land som verkligen bestämmer i Nato och vi ser hur Turkiet uppför sig, så de där garantierna kanske man ska diskutera i Natokretsen.”

Uttalandet är anmärkningsvärt på flera sätt.

Wallström undergräver aktivt den egna regeringens säkerhetspolitik och portalparagrafen i säkerhetsstrategin som säger att ”Sveriges frihet, fred och säkerhet ska värnas. Det finns ingen viktigare uppgift för staten än denna.” Hon undergräver också den egna utrikespolitiska deklarationen.

Läs mer: Tron på att militär alliansfrihet bidrar till säkerhet sjunker kraftigt

Wallström sprider myten om USA:s omnipotens (har största försvarsbudgeten, stort inflytande ja, men alla beslut tas enhälligt) och motsäger genast sig själv genom att hänvisa till Turkiets agerande som går stick i stäv med vad som övriga runt bordet - inklusive USA tycker är klokt.

Nato är en försvarsallians, att olika länder agerar unilateralt utanför försvarsalliansens ramar borde även Wallström känna till. USA:s Irakkrig fick till exempel förödande hård kritik från flera Natoländer.

Skärmdump från SVT:s sändning av riksdagsdebatten. Här replikväxling mellan Kerstin Lundgren (C) i rött och Margot Wallström (S) i blått.

Läs mer: Nato-debatten hämmas av bristande kunskap

Men att ifrågasätta tilliten till artikel 5, klausulen om kollektivt försvar, som hela samarbetet i försvarsalliansen vilar på skadar både svensk och europeisk säkerhet. Wallström bidrar till att öka risken för ofred.

Det är uppenbart att Margot Wallström har två ömma tår, den ena är Nato och den andra är Centerpartiet. Tillsammans värker tydligen utrikesministerns hela ben, vilket gör att det blir ryckiga sparkar som inte ska komma från en utrikesminister.

Replikväxlingen skedde när Kerstin Lundgren (C) pressade utrikesministern om paradoxen i svensk säkerhetspolitik, vi ska hjälpa andra och andra ska hjälpa oss men några garantier ska vi inte ha.

På Lundgrens fråga ”Varför vill ministern inte vill ha garantier?” kör Wallström fast i diket och upprepar ett budskap som en kärnvapenmakt med imperieförlustsmärta kört i ett decennium mot Finland och Sverige.

Läs mer: Wallströms kärnvapendrömmar för Sverige mot säkerhetspolitisk atomvinter

”Ett Natomedlemskap skulle inte göra Sverige säkrare. Vi skulle bli mer utsatta. Därför tjänar den militära alliansfriheten oss väl fortsatt, tillsammans med Finland har vi den här positionen, och vi kommer att stå fast vi den.”

Vad Wallström inte säger är att den nuvarande finländska regeringen uttryckt att man inte utesluter ett medlemskap för att ha alla dörrar öppna.

Det blir allt mer uppenbart Margot Wallström är en belastning för regeringens säkerhetspolitiska trovärdighet. Uttalandena i Sälen rörande försvarsberedningen och sannolikhetsbråket var inte en isolerad företeelse.

Läs mer: Balansgången i Sälen fungerar inte

Kombinationen av att Miljöpartiet nu valt värdlandsmotståndaren Valter Mutt till nygammal utrikespolitisk talesperson och Wallströms vevande i kammaren gör att det finns ett behov av att Stefan Löfven nu trär på sig statsmannakostymen. Statsministern måste återställa ordningen i svensk säkerhetspolitik och rädda relationerna till våra närmaste vänner.

Svensk trovärdighet hänger på det.

Detta är en ledartext av Patrik Oksanen, som skriver om säkerhets- och försvarspolitik för flera av MittMedia-koncernens liberala och centerpartistiska ledarsidor. Oksanen är till vardags politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning (c).

Uppdaterat: En tidigare version innehöll en slängig mening som tagits bort för att strama upp språket.

Lyssna:

Intresserad av Säkerhetspolitik? Missa inte Podd 72! Podden handlar om att vara redo, om kriser, katastrofer, prepping, säkerhetspolitik och informationskrig. Finns att ladda ned på iTunes och Acast.

#37 ÖB om pengarna, brigaderna och #metoo

#36 After #Säkpol i Sälen - dag 3

#35 After #Säkpol i Sälen - dag 2

#34 After #Säkpol i Sälen - dag 1

#33 Inför After #Säkpol på Folk och Försvars Rikskonferens

#32 Cyberdefence a never ending story

#31 En vitbok för ett nytt totalförsvar

#30 Finland 100 år: Okänd soldat och samtal med Ylva Grüne på Hotell Kämp

#29 The fight for justice with Bill Browder

#28 A dangerous time - with Pomerantsev & Silverman

#27 Hesa Fredrik som skrek vid fel tillfälle

#26 Federley om cyberhotet: "Vi är som en sittande anka som väntar på att bli skjuten"

#25 John R Schindler: "Trump has a childs understanding of American government"

#24 De finlandsfrivilligas minnesdag

#23 ÖB om pengarna, veteranerna, Aurora-17 och året som gick

#22 Målkonflikten kring resiliens - samtal med Helena Lindberg på MSB

#21 Uppsnack inför #FoFRK - totalförsvar, psykförsvar och bussresa i Polen

#20 Finland fyller 100 år i en utmanande tid

#19 Trump blir den fria världens ledare, kommer vintern nu?

#18 Missilsköld, ny ubåt och bussresa i Polen

#17 Finland´s FM Soini: "They know we will defend ourserselves like tigers and lions together"

#16 Security in the Baltic Sea region - a podcast with Edward Lucas

#15 "Lögn och förbannad dikt", samtal med försvarsministern om informationskriget

#14 Återvunnen självständighet firar 25 år och gasledningen som delar Europa

#13 kl 07:58 kom explosionen

#12 Brexitspecial 2 - Och nu då, vad hände och varför?

#11 Brexitspecial - inför omröstningen

#9 Fem år sen Fukushima, alver mot troll och dina preppingfrågor

#8 Preppa för Sportlovskyla, kulturen i säkerhetsdoktrinen & Lars Wilderäng

#7 Maskrosrötter, fredsförsök i Syrien och hur Ryssland trollar litvinenkorapporten

#6 På FoFRK del 3: "ÖB lovar försöka stoppa Bergsjös anfall, finländska myter och energiplanering för krig"

#5: Från FoFRK del 2:"Sveriges förmåga får betyg, MSB:s GD och kvällspressens utsända"

#4: Från FoFRK 1: "En Skipper, en stjärnförfattare och en civil krishantering"

#3: Medborgaransvaret i Kris, Ryssland och besök på skräckhotellet

# 2: Så fixar du strömavbrottet & kan det bli krig på Balkan?

#1: Preppa med barn och Svarta svanar

Mer läsning