Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Dags att våga värna den svenska modellen

Göteborgs hamn har haft stora problem de senaste åren. Konflikten mellan fackföreningen Hamnarbetarförbundet och hamnföretaget APM Terminals har kraftigt minskat hamnens kapacitet. Hamnarbetarförbundet har genomfört mängder av strejker och övertidsblockader, medan APM Terminals har svarat med lockouter.

Annons

Eftersom Göteborgs hamn är Sveriges största hamn har detta drabbat många svenska företag hårt. Företagen måste kunna lita på att importerade varor kommer i tid, vilket är svårt när en ny konflikt när som helst kan störa verksamheten i hamnen. Exportföretagen tappar också kunder, eftersom de inte kan garantera att varorna levereras i rätt tid.

Den svenska modellen fungerar inte om avtalslösa fack kan strejka fritt, vilket problemen i Göteborgs hamn tydligt visar. Det är bara att hoppas att regeringen vågar genomföra sina planer på att begränsa strejkrätten, trots motstånd från Vänsterpartiet och vissa LO-fack. Björn Larsson Rosvall, TT

Strejken innebär därför ett mycket stort hot mot den svenska tillväxten och sysselsättningen. Man skulle därför tro att S-MP-regeringen, som säger sig sätta sysselsättningen allra främst, skulle agera snabbt och kraftfullt för att lösa konflikten, framför allt genom att ändra lagen så att den stoppar Hamnarbetarförbundets möjlighet att strejka i tid och otid.

Men så har inte skett. Regeringen har i det längsta undvikit att ingripa. Orsaken är säkerligen att åtgärder som begränsar strejkrätten är mycket känsliga inom socialdemokratin, med dess mycket nära kopplingar till LO-facken. Även om Hamnarbetarförbundet inte tillhör LO, så finns det ändå många inom LO-facken som inte vill begränsa förbundets strejkrätt.

Men nu tycks äntligen något vara på gång. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) har de senaste dagarna börjat prata om att den svenska modellen inte fungerar som det är tänkt i Göteborgs hamn och att strejkrätten troligen måste inskränkas för att få slut på konflikten.

I vanliga fall råder det fredsplikt när det finns ett kollektivavtal mellan fack och arbetsgivare. Hamnarbetarförbundet har dock inget eget kollektivavtal, eftersom man inte tillhör LO, vilket gör att man har rätt att strejka. Det är den här luckan som Ylva Johansson vill täppa till.

Ylva Johansson. Foto: Henrik Montgomery / TT

Det är bra att Ylva Johansson och S-MP-regeringen äntligen agerar. Det borde de ha gjort för länge sedan.

Men tyvärr lär det dröja många månader innan en lag kan börja gälla. Den utredning regeringen tillsatt blir inte klar förrän den 31 maj, och sedan kan det ta runt två år innan en lag har trätt i kraft. Och under tiden fortsätter störningarna i Göteborgs hamn och skadorna för svensk ekonomi.

Frågan är också om S-MP-regeringen vågar genomföra förändringarna. Även om flera LO-fack stöder regeringens planer, bland annat IF Metall, så är också flera LO-fack emot, bland annat Pappers. Motståndarna kommer säkerligen att göra sitt bästa för att stoppa förslaget.

Dessutom är också Vänsterpartiet kraftigt emot alla planer på begränsad strejkrätt. Risken finns därför att Socialdemokraterna inte vågar ändra i strejkrätten på grund av man tror att detta kan innebära att LO-medlemmar röstar på Vänsterpartiet.

Men den risken måste regeringen våga ta. Den svenska modellen bygger på avtal mellan arbetsgivare och fack, och att strejker inte är tillåtna så länge avtal gäller. Den modellen fungerar inte om avtalslösa fack kan strejka fritt.

Mer läsning

Annons