Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rapport från en isväg

Annons

Den 28 februari färdades jag med bil från Östersund till Torpshammar. Temperaturen varierade mellan 6 och 9 minusgrader. Längs E14 mellan Östersund och Brunflo kunde man åka på en helt torr och av dubbdäck rensliten körbana. Lätt vit snö i vägkanten.

Mellan Brunflo och Bräcke pågick tydligen saltförsöken för fullt. Vägbanan var kolsvart och blänkte misstänkt. Det låg vatten på vägen. Det var också mestadels en tung blöt moddsträng i mitten, som verkligen ”tog tag i bilen” om man försökte passera den.

Längs ett antal sträckor efter vägen, när temperaturen låg nere på 8–9 minusgrader såg vägen exakt likadan ut, men i stället för vatten var det blankis.

Efter Bräcke hade väghållaren klokt nog uppfattat det stabila vintervädret (sedan flera veckor tillbaka) och vägen var torr och ren i körbanorna med en vit mittsträng av lätt snö liksom längs vägrenarna och såg i princip ut som hela E14 väster om Brunflo.

I sin iver att bedriva ”saltförsök” längs vissa sträckor i Jämtlands län drar sig tydligen Vägverket inte för att sätta bilisternas liv på spel genom ett fullständigt oförutsägbart före.

Ena kilometern är det rent slaskföre med rutorna nedstänkta från mötande bilar och nästa kilometer när temperaturen sänkts någon grad överraskas bilisterna av rena blankisen.

Har man dessutom följt Vägverkets uppmaning att köra dubbfritt, så kan katastrofen vara nära.

Mer läsning

Annons